2

تشکیل ستاد پشتیبانی از ایرانیان مقیم انگلیس

  • کد خبر : 21971
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳

ما تلاش می کنیم با تشکیل ستاد پشتیبانی از هموطنانمان به آنها خدمات رسانی کنیم

معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باره آینده روابط تهران و لندن پس از وقایع اخیر گفت: ما مواضع عزتمندانه خود را داریم و متناسب با عمل طرف مقابل، اقدام خواهیم کرد.

به گزارش پخش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر ، حسن قشقاوی یکشنبه شب با حضور در برنامه “من تهران” (از تهران) شبکه تلویزیونی العالم درباره تحولات اخیر و روابط تهران و لندن واکنش انگلیس گفت: آنچه مجلس شورای اسلامی تصویب کرد کاهش سطح روابط بین ایران و انگلیس به سطح کاردار بود.

معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: البته، این بدان معنا نیست که ما طی سال های اخیر روابط گسترده ای در همه حوزه ها داشتیم. طی هشت ماه گذشته مجموعه روابط اقتصادی ما با انگلیس بیش از ۱۱۷ میلیون دلار نبود و شمار دانشجویان بورسیه ایران در انگلیس نیز ۷۳ نفر بیشتر نیست. در حوزه های دیگر نیز وضع به همین منوال است.

قشقاوی گفت: آنچه برای ما حائز اهمیت است، حمایت کنسولی از اتباع ایران در انگلیس بود که شمار آنها بیش از ۳۰۰ هزار نفر است. از این جهت ما درصدد قطع رابطه نبودیم بلکه هدف ما کاهش رابطه بود. اما با اقدام انگلیس در زمینه خروج دیپلمات های ایران از لندن لازم است رسیدگی به مشکلات و امور اتباع ایران در انگلیس به گونه ای حل شود.

تشکیل ستاد پشتیبانی از ایرانیان مقیم انگلیس

معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما تلاش می کنیم با تشکیل ستاد پشتیبانی از هموطنانمان به آنها خدمات رسانی کنیم و در حوزه های دیگر نیز باید ببیینیم شرایط در آینده چگونه خواهد بود.

قشقاوی درباره تجمع دانشجویان معترض در برابر سفارت انگلیس و برخورد پلیس و وزارت امور خارجه در این باره و نیز واکنش انگلیس گفت: وزارت امور خارجه درباره این حادثه بیانیه رسمی صادر کرد. هر کار فرا قانونی برای ما پذیرفتنی نیست و این موضع را به صراحت اعلام کردیم.

وی افزود: این که انگلیس چه محاسبه ای کرده بود که چنین موضعی در پیش گرفت به خود آنها مربوط است. آنها بودند که برخورد اینچنینی را شروع کردند نه ما. آنچه ما اقدام کردیم اجرای مصوبه مجلس بود و این اقدام نیز امری طبیعی است.

سابقه اهمال دولت انگلیس

معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اسفند ماه گذشته، برای پیگیری موضوع آقای تاجیک، دیپلمات ایرانی، که در آنجا اسیر شده است، در لندن بودم. فاصله بین سفارتخانه و اقامتگاهم ۳۰ یا ۴۰ قدم بیشتر نبود، اما من، به عنوان معاون وزیر خارجه، به علت حضور گروهک منافقان در برابر سفارت، به مدت دو ساعت نمی توانستم از محل اقامت به سفارتخانه بروم، چیزی که در مذاکره با معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز بدان اشاره کردم.

قشاوی در باره مداومت اهمال دولت انگلیس افزود: سال ۵۹ هم به سفارت جمهوری اسلامی ایران درلندن حمله شد و دو نفر از دیپلمات های ایران به شهادت رسیدند و شمار زیادی زخمی شدند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین، قطعا بایست مجموعه مصالح از جمله ایرانی هایی که در انگلیس زندگی می کنند نیز مورد توجه قرار گیرد و این موضوع برای ایران حایز اهمیت است.

اعلام دولت انگلیس به قطع نشدن رابطه ایران

قشقاوی درباره تلاش های انگلیس در سطح اتحادیه اروپا برای کاستن سطح روابط این کشورها با تهران و آینده روابط با لندن گفت: در این باره آنچه روز پنجشنبه روی داد دو نکته بود: یکی درباره قطع ارتباط با ایران بود که معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد اقدام آنها به معنای قطع ارتباط نیست.

معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره آینده روابط تهران و لندن نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص هرچیزی ممکن است و من نمی توانم پیش بینی و پیش گویی کنم. آنچه مهم است این است که ما مواضع عزتمندانه خود را داریم و متناسب با عمل طرف مقابل، عمل خواهیم کرد.

جوشش خشم مردم ایران

قشقاوی درباره جوشش خشم مردم ایران و علت حادثه در برابر سفارت انگلیس و گذشته تاریخی این کشور در برخورد با ایران گفت: قطعا، این اقدام در واکنش به اقدامات گذشته انگلیس صورت گرفت. درگذشته، دو بار روابط ایران و انگلیس کاملا قطع شد ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۳۱ زمان دولت دکتر مصدق درباره مساله نفت اتفاق افتاد بود که دولت این روابط را قطع کرد. بار دوم زمان مساله سلمان رشدی بود که مجلس ایران این کار را انجام داد. بنابراین، ما ارتباط پر تنش و کش و قوس داری درگذشته داشته ایم.

خصومت انگلیس علیه منافع ایران

وی گفت: واقعیت این است که خصومت انگلیس علیه منافع ملی ایران ادامه پیدا کرد. انگلیس اولین کشوری بود که منافقین را از فهرست تروریستی خارج کرد؛ انگلیس همیشه اولین دولتی بوده که در مطرح کردن قطعنامه ها علیه ایران پیشتاز بود. در عین حال که همیشه اذعان داشتند که تحریم های آنها نمی تواند ایران را از مسیر صلح آمیز انرژی هسته ای بازدارد و مانع رشد ایران شود، چنین لجاجت هایی را داشتند.

اعتراف به ناتوانی در همراهی کشورهای اروپایی علیه ایران

قشقاوی تصریح کرد: قبل از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی پنجشنبه گذشته، انگلیسی ها اعلام کردند برای قطع خرید نفت ایران به کشورهای اروپایی فشار خواهند آورد، اما بعدا خودشان اعلام کردند که تلاش آنها برآیندی نداشته است؛ چون کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان خریداران ۴۵۰ هزار بشکه نفت ایران هستند.

معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: کشورهای غربی گرفتار بحران یورو هستند و طبیعی بود که زیر بار این فشارها نروند.

وی با اشاره به اعتراف غرب در مورد غیرممکن بودن تحریم نفتی ایران افزود: معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سنای این کشور اعلام کرد، با وجود این که هنوز بانک مرکزی ایران تحریم نشده، قیمت نفت افزایش زیادی یافته است و اگر تحریم شود هدف محقق نخواهد شد.

قشقاوی گفت: آنها می گویند ایران را تحریم می کنند که درباره مساله هسته ای پشتیبانی مالی نداشته باشد، اما اگر قیمت نفت به این شکل بالا رود ایران پشتتیبانی مالی زیادی خواهد داشت و این استدالالی بود که معاون وزیر خارجه امریکا در سنا اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر