6

استقرار امنیت در افغانستان مبتنی بر ضرورت تقویت همکاری های منطقه ای

  • کد خبر : 21986
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳

استقرار امنیت و آرامش در افغانستان مبتنی بر ضرورت تقویت همکاری های منطقه ای به ویژه با محوریت همسایگان افغانستان ممکن خواهد بود.

وزیرامور خارجه تاکید کرد: استقرار امنیت و آرامش در افغانستان مبتنی بر ضرورت تقویت همکاری های منطقه ای به ویژه با محوریت همسایگان افغانستان ممکن خواهد بود.

علی اکبر صالحی در کنفرانس بین المللی افغانستان موسوم به بن «۲» در آلمان افزود : کنفرانس بن اول در سال ۲۰۰۱ اتفاق خوشایندی بود که در نتیجه آن دولت قانونی و مجلس مردمی افغانستان در سایه حمایت های جامعه بین المللی ایجاد و مراحل سازندگی این کشور آغاز شد .
وی ادامه داد: ایران نیز در این مسیر نقش مهمی ایفاء کرد و در آینده نیز مجدانه در جهت توسعه و پیشرفت و ثبات افغانستان حرکت خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بازسازی افغانستان و زیرساخت های آن زیربنای تقویت امنیت در این کشور است که باید کانون توجهات جامعه جهانی قرار گیرد .
صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان فعالانه شرکت داشته است ، این روند را ادامه خواهد داد و در این مسیر دست کشورهای دوست را برای همکاری مشترک می فشارد.
وی در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه در این ده ساله اخیر ،امنیت و آرامش در افغانستان حاکم نشده و حضور نیروهای نظامی فرامنطقه ای، نه تنها موجب ریشه کن شدن تروریسم نبوده بلکه باعث نهادینه شدن این پدیده ، افزایش ناامنی ، کشتار انسان های غیرنظامی، تخریب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر،افزایش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نیروهای خارجی شده است.
وی گفت: مایه تاسف است که تولید خشخاش از۲۰۰ تن در سال به چندین هزار تن رسیده است و درآمدهای حاصل از آن صرف تامین اقدامات و اهداف تروریستی می شود.
صالحی تاکید کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از سپردن امور امنیتی به نیروهای بومی و خروج نیروهای خارجی قویا حمایت می کند. وی افزود: به اعتقاد ما حل مشکلات امنیتی افغانستان راه حل نظامی ندارد و تقویت گفتگوهای بین الافغانی با مساعدت و همراهی کشورهای همسایه امکان پذیر خواهد بود.
وزیر امور خارجه با محکوم کردن ترور استاد شهید برهان الدین ربانی و دیگر شخصیت های برجسته افغانستان تاکید کرد: به رغم فقدان استاد ربانی ،شورای عالی صلح افغانستان روش مناسبی برای تقویت گفتگوهای بین الافغانی بوده است که باید حمایت شود .
صالحی در ادامه تلاش برخی کشورهای غربی را برای طولانی کردن حضور خود در افغانستان و حفظ پایگاه های نظامی خود در این کشور بعد از سال ۲۰۱۴، مغایر با روند استقرار ثبات و امنیت در افغانستان دانست و افزود: معتقدیم هر تلاش بین المللی و منطقه ای در صورتی می تواند موفق باشد که تکلیف حضور نیروهای خارجی به ویژه پایگاه های نظامی در افغانستان را مشخص کند.
وی دوباره مخالفت جمهوری اسلامی ایران را با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان که منجر به افزایش نظامی گری و حفظ پایگاه های نظامی در افغانستان شده و تهدید جدی منطقه ای است،اعلام کرد.
صالحی گفت: ایران با حمایت از مشارکت جهانی برای توسعه اقتصادی افغانستان و اعلام آمادگی برای ادامه این مشارکت ، تاکید می کند ابتکارات اقتصادی باید با محوریت کشورهای منطقه و بدون انگیزه های سیاسی و سلطه طلبانه باشد.
وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مشارکت جامعه مدنی افغانستان در سرنوشت این کشور، یادآوری می کند که جمهوری اسلامی افغانستان کشوری اسلامی با فرهنگ و هویت مستقل و مردمی مسلمان است و در حوزه های سیاسی ، فرهنگی و آموزشی، ابتکاراتی می تواند موفق باشد که مبتنی بر ویژگی های فرهنگی مردم افغانستان باشد.
وی تصریح کرد: ایران نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان را به دست سربازان خارجی از جمله حمله به غیر نظامیان و اماکن مسکونی ، محکوم می کند و از جامعه بین الملل به ویژه کنفرانس بن می خواهد به این موارد حساس باشد و با تدابیر لازم از نقض حقوق انسان ها در افغانستان جلوگیری کند.
صالحی با تاکید بر توسعه مناسبات همه جانبه با دولت افغانستان و آمادگی برای مشارکت در بازسازی این کشور، ثبات ، امنیت و آرامش را برای این کشور دوست و برادر از خداوند بزرگ مسئلت کرد .
افق – خبر وی با تاکید بر اهمیت ثبات و امنیت کشور برادر، دوست و همسایه افغانستان برای ایران گفت: براین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست های بین المللی در جهت تقویت ثبات و توسعه در افغانستان حمایت می کند و خود نیز بارها مبتکر اجلاس های منطقه ای نظیر اجلاس همسایگان و نشست های چند جانبه بوده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر