2

حکم آفکام؛ ناعادلانه و غیرمنطقی

  • کد خبر : 22120
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۹:۳۷

دولت انگلیس به دنبال راه‌های ممکن برای محدودکردن فعالیت شبکه ایرانی پرس تی‌وی که دارای دفتر بزرگی در لندن با بیش از ۸۰ کارمند است، می‌باشد

حکم آفکام؛ ناعادلانه و غیرمنطقی

آفکام می‌خواهد پرس تی‌وی یک جریمه ۱۰۰ هزار پوندی پرداخته و بیانیه‌ای از احکام این سازمان را پخش کند.
سازمان دولتی نظارت بر رسانه‌های بریتانیا (آفکام) بار دیگر حکم خود را درباره پرس تی‌وی تغییر داد تا بدین ترتیب به داستان دیرینه تقابل این سازمان با پرس تی‌وی، بعد جدیدی داده باشد.

آفکام اعلام کرد پرس تی‌وی باید یک جریمه ۱۰۰ هزار پوندی پرداخت کرده و بیانیه‌ای از یافته‎های آفکام را درباره پرس تی‌وی در شکلی که بعدا اعلام خواهد شد، منتشر کند.”

از سوی دیگر آفکام پیشتر اعلام کرده بود که پرس تی وی را در رابطه با موضوع انتشار خلاصه‎ای از یافته‎های خود، تحت فشار قرار نخواهد داد و صرفا از این کانال تلویزیونی انگلیسی زبان می‎خواهد که جریمه را بپردازد.

خلاصه بیانیه مورد نظر آفکام به شرح زیر است:
” آفکام به این نتیجه رسیده است که نحوه پخش مصاحبه پرس تی‎وی با مازیار بهاری در بخش خبری این شبکه ناعادلانه بوده است.”

سازمان دولتی نظارت بر رسانه‎های بریتانیا در ادامه در توجیه ادعای خود می‎گوید: ” به خاطر این‎که مصاحبه مذکور در شرایط سختی با آقای بهاری انجام شده و این درحالی بوده که وی در زندانی در تهران محبوس بوده است. مصاحبه مذکور همچنین در شرایطی پخش شده است که احتمالا موجب ناراحتی آقای بهاری شده چرا که پرس تی‎وی این مصاحبه را با رضایت وی انجام نداده است. آفکام همچنین به این نتیجه رسیده است که فیلمبرداری و پخش این مصاحبه بدون رضایت آقای بهاری و در شرایطی که وی در وضعیتی حساس و آسیب‎پذیر قرار داشته، نقض غیرقانونی حریم خصوصی وی محسوب می‎شود و به همین خاطر آفکام پرس تی‎وی را به پرداخت ۱۰۰ هزار پوند جریمه می‎کند و از این شبکه می‎خواهد تا خلاصه بیانیه را پخش کند.”

به دنبال این امر، شبکه تلویزیونی پرس تی‎وی نیز با صدور بیانیه‎ای به شرح زیر به ادعاهای آفکام پاسخ می‎دهد: ” آفکام در طول دو سال گذشته و در اقدامی چالش برانگیز علیه پرس تی‎وی همواره بحث مقررات خود را به میان آورده است آن هم به خاطر پخش یک کلیپ ده ثانیه‎ای که طی آن یک روزنامه نگار مطالب زیر را بیان کرده است: من روز دوشنبه پانزدهم ژوئن گزارشی را از حمله به پایگاه بسیج برای کانال ۴ انگلیس و همچنین مجله نیوزویک ارسال کردم.”

این درحالی است که بهاری خود نیز بارها در مصاحبه‎هایی که با رسانه‎های غربی انجام داد، به صراحت آن‎چه را که در جریان فایل صوتی ۱۰ ثانیه‎ای بیان کرده، مورد تایید قرار داده و این به آن معناست که وی همان شخصی بوده که فیلم را ارسال کرده است.

باید توجه داشت که شبکه‌های بزرگ و تحت حمایت دولت در انگلیس مانند شبکه خبری بی‌بی‌سی و شبکه ۴ این تصاویر خلاصه شده را پخش کردند.

آفکام تا کنون بارها احکامی را که در مورد شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی‎وی صادر کرده بود، نقض کرده است.

در جریان اولین نامه‎ای که از سوی آفکام پیشتر در تاریخ ۱۷ می (به دست تونی کلوز) نوشته شد چنین آمده بود: ” در ایی میلی که از جانب دیوید بست در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۱۱ برای شما ارسال شده، وی به این نکته اشاره کرده بود که آفکام در نظر دارد تا حکمی را صادر کرده و طی آن از پرس تی‎وی بخواهد که خلاصه‎ای از تصمیم گرفته شده را پخش کند. ولی آفکام در مقطع کنونی چنین حکمی را صادر نخواهد کرد.”

از سوی دیگر کمیته تحریم‎های مربوط به پخش نیز اعلام کرده است که این کمیته در نظر دارد تا از آنجایی‎که آفکام به این نتیجه رسیده است که پخش اول مصاحبه از سوی پرس تی‎وی به طور ناعادلانه‎ای با حذف
حقایق قابل ملاحظه امر همراه بوده بنابراین بیانیه‎ای که در خصوص یافته‎های آفکام صادر می‎شود، علاوه بر آن‎که به خوبی مشخص می‎کند که کدام‎یک از حقایق حذف شده‎اند، یک اقدام مناسب و به جا نیز محسوب می‎شود.”

سازمان دولتی نظارت بر رسانه‎های بریتانیا، همچنین بیانیه‎های متناقضی را در رابطه با جریمه‎های مالی صادر کرده است.

در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۱۱ (کریستوفر وولارد) در نامه‎ای از آفکام چنین می‎نویسد: ” کمیته در تاریخ سی‎ام سپتامبر سال ۲۰۱۱ تشکیل جلسه داده و تصمیم گرفته است که موارد نقض مربوط به قانون پخش که در برنامه پخش شده از سوی سرویس مجاز مذکور ضبط شده‎اند، به اندازه کافی جدی هستند تا در رابطه با آن جریمه مالی یکصد هزار پوندی به اجرا گذاشته شود هرچند که ما در حال حاضر تصمیم گرفته‎ایم که چنین تحریمی را اعمال نکنیم.”

کارشناسان مستقل می‌گویند، آفکام برای خاموش کردن صدای منتقدانه پرس تی‌وی، تحت فشار فزاینده خانواده سلطنتی انگلیس قرار دارد. خانواده سلطنتی در انگلیس دارای قدرت بسیاری است که بر همه ارکان حکومت این کشور از جمله دولت و پارلمان و همچنین آفکام تسلط دارد.

پرس تی‌وی، ولخرجی خانواده سلطنتی انگلیس همزمان با بحران اقتصادی گسترده در این کشور را مورد انتقاد قرار داده بود. خانواده سلطنتی انگلیس با ارسال نامه‌ای به پرس تی‌وی، خواستار توقف انتقادهای این شبکه خبری از خاندان سلطنتی بریتانیا شده بود.

اسناد جدیدی که از سوی ویکی لیکس منتشر شده گویای آن است که دیپلمات‌های امریکایی و انگلیسی، برای محدود کردن فعالیت پرس تی‌وی در بریتانیا تلاش زیادی را به کار بسته‌اند.

یکی از اعضای وزارت امور خارجه انگلیس در یک نامه که در فوریه ۲۰۱۰ فرستاده شده است، می‌گوید، دولت انگلیس به دنبال راه‌های ممکن برای محدودکردن فعالیت شبکه ایرانی پرس تی‌وی که دارای دفتر بزرگی در لندن با بیش از ۸۰ کارمند است، می‌باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=22120

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر