1

کشف یک مخزن گازی در آب‌های دریای خزر

  • کد خبر : 22390
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱

شناور‌های نیمه‌مغروق در ساخت شناور امیرکبیر نشان‌دهنده‌ی دستیابی ایران به این دانش است.

وزیر نفت از کشف یک مخزن گازی در آب‌های دریای خزر طی هفته گذشته خبر داد.رستم قاسمی در نشستی خبری از کشف یک مخزن گازی در آب‌های دریای خزر خبر داد و درباره حجم ذخایر این مخزن گفت: پیش از این حجم، سهم ایران از ذخایر هیدروکربونی ۱۱ تریلیون فوت مکعب پیش‌بینی می‌شد. این درحالی است که تنها حجم این مخزن گازی بیش از سهم پیش‌بینی شده ایران است.

به گفته‌ی وی، علی‌رغم همه مطالعات صورت گرفته توسط خارجی‌ها، مقدار پتانسیل موجود خزر بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد.وی با اشاره به این‌که این مخزن گازی در انتهای بخش مرزی دریای خزر قرار دارد، گفت: این مخزن گازی در عمق ۷۰۰ متری دریا قرار گرفته و بعد از حفر دو هزار و ۴۰۰ متر به آب رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سابقه‌ی اکتشاف در دریای خزر به قبل از انقلاب برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: از ۴۶ بلوک شناسایی ‌شده در دریای خزر ۸ بلوک اصلی در آب‌های عمیق مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل شرکت نفت خزر تاسیس و تاسیسات و زیرساخت‌های مورد نیاز این شرکت نیز ساخته شد.

دستیابی به فن‌آوری اکتشاف و حفاری در آب‌های عمیق

وزیر نفت با بیان این‌که دریای خزر برخلاف سایر دریا‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد، گفت: متخصصان صنعت نفت توانستند برای دستیابی به ذخایر دریای خزر به فن‌آوری اکتشاف و حفاری در آب‌های عمیق دست یابند.به گفته‌ی وی، کشور‌های محدودی دارای چنین فن‌آوری هستند و ایران در بین کشور‌های منطقه تنها کشور دارنده‌ی این فن‌آوری است.

دستیابی به دانش ساخت دکل‌های حفاری در آب‌های عمیق

رستم قاسمی همچنین از دستیابی ایران به دانش ساخت دکل‌های حفاری در آب‌های عمیق خبر داد و افزود: شناور‌های نیمه‌مغروق در ساخت شناور امیرکبیر نشان‌دهنده‌ی دستیابی ایران به این دانش است.وزیر نفت همچنین با بیان اینکه مخزن کشف شده مشترک نیست، اظهار کرد: به زودی خبرهای جدیدی از کشف دریای خزر اعلام می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=22390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر